fbpx

Plaats jij vanille ijs content?

Een paar maanden geleden besloot ik om wat uitgesprokener te zijn op social media. Wat minder vanille ijs content (die iedereen wel lekker vindt), wat meer van de ‘echte’ Marije. Nou.. Dat heb ik geweten. 

De online bagger die over me heen werd gegooid was niet mis. Honderden volgers vertrokken, maar ik kreeg er ook heel veel nieuwe volgers voor terug. 

Maar weet je? Met vanille ijs content krijg je niet zo snel klanten. Met vanille ijs content bind je mensen veel minder want.. Je bent één in een dozijn.

Ik ga je straks uitleggen waarom dit soort schurende posts zo goed kunnen zijn voor jouw bedrijf. Maar gezien ik weet dat je nu staat te popelen om de desbetreffende post te lezen ;-)..

Komtie:

*************

“Ik ben je gaan ontvolgen want het lijkt allemaal veel te mooi. De reizen, de kleding en je haar zit altijd perfect. Ik ben blij als ik om 14:00 mezelf heb kunnen douchen en aankleden”.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Ik zit in een zaal met andere vrouwelijke ondernemers en deze opmerking werd me in mijn schoot geworpen. Hierna volgde een ‘discussie’ over jezelf profileren op social media. Ik zou wat meer moeten laten zien dat het bij mij ook niet altijd perfect gaat. Vaker mijn persoonlijke ‘mess’ laten zien om meer herkenning te scheppen. Er werd vervolgens instemmend geknikt door een groot deel van de aanwezigen.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
En toen gebeurde er iets. Mijn hele lijf schreeuwde op dat moment “DAT WIL IK JUIST NIET.” Je kent dat gevoel vast wel. Dat je vanuit je tenen een irritatie omhoog voelt komen. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Weet je: als ik mezelf had toegestaan om pas om 14:00 te douchen en de tijd te nemen om mezelf aan te kleden dan had ik hier nooit gestaan.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Als ik mezelf zou toestaan om te verzuipen in de zwaarte van het moederschap dan had ik nooit een succesvol bedrijf kunnen bouwen. Als ik me continu zou focussen op hoe moeilijk het moederschap is en vol zelfmedelijden mezelf door de dag heen zou worstelen dan zou ik nooit een goedlopend bedrijf kunnen runnen.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Ik KIES ervoor om naast liefdevolle moeder een zakenvrouw te zijn. Ik KIES ervoor om nette kleding te dragen en mijn haar te doen op de dagen dat ik naar kantoor ga. Ik sta niet op met mooie krullen en een perfect make-upje. Daar MAAK ik tijd voor. Ja ik heb kinderen. En ja, die worden achterlijk vroeg wakker. Maar ik neem mezelf en mijn bedrijf bloed serieus. En ik sta mezelf niet toe om pas om 14:00 onder de douche te staan.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Ik zie vrouwen zichzelf verschuilen achter hun kinderen. Alsof je dan ineens niet meer normaal kunt functioneren. Ja tuurlijk is het zwaarder met kinderen. Maar je kinderen zijn verdorie niet de reden dat het jou niet lukt om om je dromen waar te maken.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Ik neem mijn bedrijf gewoon VET serieus en gedraag me daar ook naar. Punt.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

*****************

Om te beginnen is dit echt hoe ik erover denk. Ik ben niet van de een op andere dag succesvol geworden. Kijk me niet jaloers aan als ik op kantoor zit met mijn haar perfect in de krul. Zo ben ik niet wakker geworden. Daar ben ik vroeg voor opgestaan en daar heb ik hard voor moeten werken.

Waarom ik deze post schreef? Een (te) groot deel van mijn klanten in mijn programma ‘The Businessmom Academy’ bleek destijds niet mijn ideale klant te zijn. Er waren continu smoesjes en excuses om de dingen te doen die ze moesten doen. Geen tijd, kinderen waren veel thuis, man moest vaak overwerken, ze voelden het deze week ‘even niet zo’.. Vrouwen bij wie het allemaal ‘veel zwaarder’ was dan bij anderen. Snappie?

Dit waren niet de vrouwen waar ik graag mee wilde werken. Waarom niet? Omdat je er met die instelling simpelweg niet komt. 

Is dat erg? Nee. Maar zoek dan alsjeblieft een baan. Daar word je echt veel gelukkiger van.

Op het moment dat je niet de klanten aantrekt met wie je graag wilt werken, dan is er iets mis met je boodschap. Met je marketing. De statements die je maakt.

Door te weten wie je ideale klant is en je boodschappen daarop aan te passen voelt jouw ideale klant zich veel meer aangesproken. Je stoot de mensen af die NIET bij je passen (en ja, dat is misschien een beetje spannend), maar daar wil je toch niet mee werken! 

Ik ben honderden volgers verloren. Maar heb daarvoor heel veel nieuwe ideale klanten voor terug gekregen. En dat was de online bagger meer dan waard.

Durf jij je al uit te spreken? Of plaats je voornamelijk nog vanille ijs content? Deel het hieronder met me! 

Liefs Marije

2 Reacties

  1. Kiki

    Wat fijn om te lezen dit. Ik word ook zo moe van die mensen die zich overal achter verschuilen, of overal een excuus voor hebben. Ik plaats denk ik nog wel vanille content omdat ik soms nog wel zoekende ben naar wel / niet persoonlijk iets delen. Working on it!

    p.s. tijd kun je idd maken…man en twee kindjes op bed, nu nog even snel wat blogartikelen lezen en een social media post uitwerken!

    Antwoord
  2. Esther

    Ik laat af en toe wel privé zien en heb daar ook een blog over geschreven niet op de details ivm misschien de vriendjes/vriendinnetjes van mijn dochter die het ook lezen. Ik merk dat het wordt gewaardeerd mijn blog is nog nooit zo vaak gelezen als toen!

    Zeker tijd kun je maken ik heb 5 kids ik zit ochtends om 6uur achter de laptop zodat ik al wat werk kan doen voordat de hele family uit bed komt.

    En overdag goed de tijd blokken in je agenda, maar met deze warmte is het wel wat moeilijk om te combineren:)

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben

Marije de Haas

Businesscoach, balansspecialist, toegepast psycholoog en nuchtere (maar enthousiaste ;-)) Fries met de missie om ambitieuze moeders zoals jij te helpen met het bouwen van een succesvolle business in balans met haar meest kostbare ‘bezit’: haar gezin.

Volg mij op

social media