OUCH!

Als je me al wat langer volgt dan weet je dat ik eigenlijk een diploma toegepaste psychologie op zak heb. Als sinds ik een klein meisje was fascineerde gedrag en gedachten mij. Waarom doen we wat we doen? Waarom denken we wat we denken en voelen we wat we voelen?

Weet je.. Ondernemen is leuk. Maar het wordt nog leuker wanneer je weet op welke manier je echt impact kunt maken. Mensen (positief) kunt beïnvloeden. Zowel in het inhoudelijke werk dat je doet, als in het hele verkoopgedeelte.

Verkopen is nogal een dingetje bij veel mensen. En dat is niet zo gek. Geld uitgeven (en ook ontvangen) wordt vaak gezien als iets ‘negatiefs’. Als we eens duiken in verschillende hersenonderzoeken kunnen we zien dat het betaalproces bijvoorbeeld een heel ‘pijnlijk’ proces kan zijn.

Kijk, we vinden het fijn om spullen te kopen, maar toch gebeurt er in ons brein nogal wat. Hersenscans laten zien dat bij het afrekenen hetzelfde deel geprikkeld wordt als wanneer we met onze fiets flink onderuitgaan. Het uitgeven van cash geld is het meest pijnlijk, maar zelf een prijskaartje aan een nieuw shirtje zien, prikkelt dit pijncentrum al.

En wat doen mensen van nature? We willen graag pijn vermijden. En dit is niet heel erg handig wanneer je als ondernemer graag je producten of diensten wil verkopen ;-).

Maar goed nieuws.. Want als je dit weet, kun je erop inspelen! Hoe kun jij de pijn van het uitgeven van geld zoveel mogelijk verzachten als ondernemer?

Laat dit iets zijn om vandaag eens goed over na te denken. Op welke manier speel jij hierop in? Ik zou het heel tof vinden als je het hieronder met me wilt delen!

Liefs, Marije

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben

Marije de Haas

Businesscoach, balansspecialist, toegepast psycholoog en nuchtere (maar enthousiaste ;-)) Fries met de missie om ambitieuze moeders zoals jij te helpen met het bouwen van een succesvolle business in balans met haar meest kostbare ‘bezit’: haar gezin.

Volg mij op

social media